Atlas Corp.

  • Aankoop op 10-03-2020
  • Aan bestaande positie toegevoegd
  • Aankoopkoers: 8,63 dollar
  • Dividendrendement: 5,8%

Ik had al een vrij forse positie in Seaspan Corporation (SSW). Dit bedrijf is onlangs samengevoegd met APR Energy onder de nieuwe naam Atlas Corporation. Het aandeel wordt verhandeld onder de nieuwe ticker ATCO. De prijs van het aandeel en het dividend zijn hetzelfde als onder SSW.

In 2019 hoorde SSW tot de top van mijn meest winstgevende transacties. Nu de koers fors is teruggevallen (zoals ongeveer de hele aandelenbeurs) mijn positie nog wat vergroot.

Seaspan (nu Atlas) is ’s werelds grootste manager en charter van containerschepen. Deze schepen worden onder langlopende contracten geleased aan de uitvoerders. Momenteel is er een vloot van maar liefst 123 schepen (waarvan er 5 nog afgeleverd moeten worden). De gemiddelde leeftijd van de schepen is 7 jaar en de gemiddelde resterende leaseperiode is circa 4 jaar.

De leasetarieven staan voor langere tijd vast. Het businessmodel is vergelijkbaar met AerCap van de post van gisteren. Alleen in dit geval betreft het schepen en geen vliegtuigen. Net zoals bij AER geeft dit businessmodel voorspelbare inkomsten.

Door de afremmende productie in China is er minder vraag naar transport. Dit raakt ATCO beperkt door de langlopende contracten. Het is onwaarschijnlijk dat de leasenemers niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen door de lage olieprijs. Hierdoor zijn de kosten voor de uitvoerders enorm gedaald.

Het aandeel wordt voordelig verhandeld. Onder de 9 keer de winst van komend jaar met een korting van circa 30% op de boekwaarde. We ontvangen een dividendrendement van 5,8% op de koop toe.