AerCap Holdings NV

  • Aankoop op 09-03-2020
  • Aan bestaande positie toegevoegd
  • Aankoopkoers: 42,74 dollar
  • Dividendrendement: 0,0%

Wederom een aankoop in de financiële sector, maar dit keer een andere tak van sport: vliegtuiglease. AerCap Holdings is op dit gebied de grootste ter wereld.

AerCap is door de recente ontwikkelingen ook enorm in koers gedaald. Dit is in mijn ogen niet terecht aangezien de leasetarieven voor langere tijd vaststaan; gemiddeld nog 7,5 jaar per contract. De gemiddelde bezettingsgraad is met meer dan 99% vrijwel perfect te noemen. Deze combinatie maakt de toekomstige cashflow en winst goed te voorspellen. De laatste jaren heeft AER honderden oudere vliegtuigen verkocht om de vloot te verjongen. Veel vliegtuigen werden verkocht (ver) boven de boekwaarde voor een mooi resultaat. Dit bewijst dat AER de vloot conservatief in de boeken heeft gewaardeerd. Met de opbrengst van de te oude vliegtuigen zijn schulden afgelost waardoor de leverage is afgenomen. Daarnaast zijn veel eigen aandelen ingekocht in verband met de lage waardering. De winst en boekwaarde per aandeel stijgen de laatste jaren met 15% per jaar.

Ondanks al deze pluspunten is de waardering op de beurs erg laag. Je betaalt nu slechts 5 keer de winst en 60% van de boekwaarde. Een gebruikelijke waardering in de sector is 110% tot 120% van de boekwaarde. Voor AerCap zou dit mogelijk nog hoger zijn, aangezien ze een hoger ROE hebben.

De boekwaarde per aandeel was in 2019 ongeveer $ 72. Voor 2020 komt dit vermoedelijk uit rond de $ 82. Dit geeft een conservatieve waarde van $ 90. Aangezien het aandeel vandaag voor minder dan de helft verhandeld wordt kan ik het niet nalaten om mijn positie wat uit te breiden.